blauw, created: 2022-10-04

 

Vandaag wil ik een aantal blauwe momenten in m'n werk met je delen,
ook van heel lang geleden.
Het werk beweegt zich tussen 'scherp' en onscherp, duidelijk toon verschil
en nauwelijks toon verschil, heldere blauwen en meer onverzadigde blauwen.
Dit overgaan in het complement is iets wat steeds gebeurt ook in ander werk: duidelijke vormen/diffuse vlakken, zwart wit/kleur, groot klein, markers/inkt enz.
Hier kun je een eerder bericht hierover bekijken.

? Ik deel deze blauwe momenten alleen met jou als nieuwsbrief lezer.
 

Blauw


"In zeer hoge mate ontwikkelt blauw het element van rust.
Een rust van een plechtige, bovenaardse bezonkenheid"
"Het wit klinkt als een zwijgen dat plotseling verstaanbaar kan worden".

Uit "Spiritualiteit en abstractie in de kunst", Wassily Kandinsky.



Door de jaren heen zie je in mijn werk blauw terugkomen, voor een tijdje.
Blauwe werken ontstaan tussen zwart wit tekeningen en grijstinten
en later ook kleur.



Poppodium Doornroosje in aanbouw

In de werken met als aanleiding de spannende verdeling tussen de lichte en donkere vlakken in het in aanbouw zijnde poppodium Doornroosje in Nijmegen
(ik houd heel erg van dingen die in verandering zijn)
weeg ik de hoeveelheid wit en blauw af, gebruik makend van 
heel duidelijke afgrenzingen.
Ook in het werk getekend vanuit de tussenruimte in plantenmassa's speelt het wit
net zo'n belangrijke rol als het blauw.
Waarom ik met een marker grote vlakken teken is omdat de blauw-wit verdeling niet van te voren vaststaat. Het spannende is juist om tijdens het tekenen steeds weer gevoelsmatig keuzes te maken.


   
Space in between 3,  marker, 70x70 cm.                             Sace in between 6, kleurpotlood, 50x50 cm

De duidelijke, scherp afgegrensde vlakken in de tekeningen met een blauwe marker gaan in het tekenen van de tussenruimte van plantenmassa's met kleurpotlood over in zachter afgegrensde vormen.
Ik vertrok vanuit de tussenruimte omdat dit onbenoembaar is, het gaf me een gevoel van vrijheid in het observeren of de tekening klopte.
Als je meer blauwe werken over tussenruimte getekend met markers wilt bekijken


   

Het werken met de blauwe markers ging over in het werken met de sterk gepigmenteerde ultramarijn blauwe airbrush inkt: vast werd vloeibaar,
het blauw werd intenser.
Ik experimenteerde eindeloos met het opbrengen van water en inkt
op een kunststof ondergrond.
O.a. afhankelijk van de temperatuur van het water veranderde het beeld.


      
Blue and White on Black, markers . A4                          Call me a Monk/Pentimenti 1, pen en inkt, 30x40cm

En vloeibaar werd vast...
Omdat ik het te wollig vond worden ging ik tekenen met pen en airbrush inkt op papier. Eerst in zwart, wit en grijzen, later in blauwen.
Ik tekende zoveel lagen over elkaar heen dat het toch weer wollig werd....


                 Infinite Change (Phtalo Blue), markers, 15x20cm                   Constant Change (Blue ) , markers,12x18cm                 
Daarom ging ik over op het tekenen met markers.
Markers geven vrij  harde lijnen.....
Door de lijnen heel vaak over elkaar heen te zetten wordt het oppervlak toch zacht.
Soms breng ik een onder- en/of tussen laag aan met airbrush inkt.
Ook hier verken ik het gebied tussen duidelijke onregelmatige patronen waar de lijnen nog goed zichtbaar zijn en de meer diffuse oppervlakken bestaande uit laagjes van hele dunne lijnen.
 

Als het over blauw gaat zijn er drie hedendaagse kunstenaars waar ik direct aan denk:

 Isabelle Bisseling: zij werkt als kunsthistoricus, curator en beeldend kunstenaar
en doet diepgaand onderzoek naar de kleur blauw en haar werking.
'Blauw' is het beste middel om vaker iets nieuws te proberen'.


 “Robin Speijer schildert kleurrijke uitvergrotingen van plooiend textiel. De grote verscheidenheid en talloze vormen van het materiaal fascineren haar. Voor haar zijn de stoffen een middel om verschillende aspecten binnen de schilderkunst te onderzoeken.” 

 Els Moes stapelt planmatig heel dunne lagen verf zonder de uitkomst te kunnen voorspellen. Hoe het werk waargenomen wordt heeft alles te maken met hoe het licht er op valt. 
Ik voel me verwant aan haar aanpak hoewel de uitkomst natuurlijk heel anders is. 
 


          
Yellow Orange Purple Blue, markers                            Black Purple Yellow Blue Blue Orange, markers 

Als ik terugkijk zou je kunnen zeggen dat blauw voorheen de functie had als een soort 'ruimte' naar een volgende stap binnen mijn werk. 
Waar blauw zich vroeger als enkele kleur vertoonde is ze nu veel meer vervlochten met de andere kleuren.

Het komend voorjaar zal werk te zien zijn in het Museum in Veere en samen met de kunstenaars van de Dutch edition van Everemergingmag Mag in Brummen, waarover meer volgend jaar!

Voor de komende weken wens ik je veel warmte en.....
het wordt straks weer langer licht.
Heel erg bedankt voor al je support op alle gebieden, daar ben ik heel blij mee!

Tot gauw,
Selma

Ooit was er een blauwe maandag waarop ik een muzikale compositie heb gemaakt: 'Blue Selma'
Uitgevoerd door Milko Kretschmann op toetsen en Reyn Waldram op saxofoon en contrabas.
Luister hier

?Heb je vrienden, collega's, familie of kennissen die geïnteresseerd zijn?
Stuur gerust deze nieuwsbrief door.?